Eesti uudised

Saladusloor varjab CIA lennuki lende Eestisse

Kadri Paas 26.11.2005, 00:00

Eesti ei kavatse Ameerika Ühendriikidelt pärida, miks CIA lennuk Pärnus maandus ning kes selle pardal viibisid. USA ajakirjanik Wayne Madsen ütles aga SL Õhtulehele, et kui ka lennukil tõepoolest ei olnud Pärnus käies vange pardal, siis vedas ta ülisalajast ohtlikku laadungit.

Soome välisministeerium esitas üleeile Ameerika Ühendriikide saatkonnale Helsingis arupärimise, milles soovib infot 16. mail 2003 Vantaa lennuväljal maandunud CIA lennukompanii Prescott Support lennuki kohta. Soomlased tahavad teada, miks transpordilennuk C-130 Hercules Helsingis käis ning mida Soome vedas. Soome välisminister oli varem kinnitanud, et CIA lennukite visiitide kohta Soome pole mingeid teateid, kuid Ühendriikide ajakirjanik Wayne Madsen paljastas seejärel C-130 lennu ja väidab, et Prescott Support on üks neist lennukompaniidest, kes CIAle vangidepiinamise lende korraldab.

Madsen on uuriv ajakirjanik, kes käsitleb poliitika, rahvusliku julgeoleku ja luure teemasid. Ta on kirjutanud raamatuid ja teenis Ronald Reagani ajal Rahvusliku Julgeoleku Agentuuris.

Valitsus vaikib CIA lennuki laadungist

Kas Eestil on samuti plaanis Ameerika Ühendriikidelt küsida, miks CIA lennuk 12. jaanuaril 2003 Pärnus maandus, päris SL Õhtuleht valitsuselt.

«Lennuk pardanumbriga N313P viibis 2003. aasta 12. jaanuaril Pärnus Eesti ametivõimude teadmisel,» kinnitab valitsuse pressinõunik Martin Jaško, kuid ei täpsusta, miks lennuk Pärnus käis või mis sisaldus sealt maha laaditud kastides.

Laadimist jälgis kaitsepolitsei. Teadaolevalt lennukist Pärnus viibimise ajal keegi ei väljunud. SL Õhtulehte nõustanud asjatundjate sõnul peaks meeskonnast keegi igal juhul lennukist väljuma, et maksta vajalikud tasud ning koostada uus lennuplaan.

«Lennukist väljumata pääseb platsilt siis minema, kui varem on sõlmitud mingid kokkulepped. Või ka sel juhul, kui kuskil nn. taustal, diplomaatilisi kanaleid pidi öeldakse, et las see lennuk nüüd läheb: maksame arve ülekandega,» räägib spetsialist, kuidas salapärane Boeing võis provintsilennuväljal nii viibida, et ei pidanud lennujaamaga mingit silmast silma ühendust ega saanud vajalikke lennudokumente.

«Kuna lend toimus Eesti ja Ameerika Ühendriikide vahelise tavapärase sõjalise ja julgeoleku alase koostöö raames ei pea me võimalikuks selle üksikasju selgitada. Samas võime kinnitada, et kõnealuse lennuga ei toodud Eestisse ega viidud Eestist ära ühtegi inimest,» sõnab Jaško. Sõna-sõnalt sama vastuse saadab ka välisministeerium.

Pardal võis olla ka ohtlik laadung

2003. aasta jaanuaris Pärnus maandunud lennuk tuli Saksamaalt Frankfurdist ning naasis sinna pärast tunniajalist peatust suvepealinnas, teab Wayne Madsen, lisades, et tõepoolest on CIA keeldunud täpsustamast, mida nende lennukitel veetakse. «Seal ei pruukinud olla vangid. Terrorivastase võitluse ajal veetakse sügava saladuskatte all ka teisi ohtlikke laadungeid,» selgitab ta. Wayne Madseni andmeil on sama lennuk, kuid teise pardanumbri all, käinud Eestis veel vähemalt ühel korral.

Samas vahendab Madsen oma koduleheküljel internetis Briti luureallika väidet, et CIA lennukid lendavad mööda maailma piinamaks pardal olevaid moslemivange.

Telekanalile ABC rääkisid endised CIA töötajad, et Ida-Euroopas toimuvatel piinamistel pole peksmine tunnistuste saamiseks põhiviis.

«Oleme avastanud, et väga hästi mõjub käsk valvel seista. Kui inimene on söömata, joomata ja magamata 40 tundi valveseisakus olnud, tunnistab ta mida iganes. Samuti avastasime, et moslemite jaoks on väga harjumatu kuulata valjult Eminemi räppmuusikat. Kui seda kõvasti ja kaua mängida, lähevad nad peast täiesti segi,» kirjeldavad eksluurajad moslemite piinamist.

Eminemi muusika ja valveseisaku kõrval on ehk efektiivseim viis tunnistusi saada moslemi jäise veega üle valamine.

«Teinekord piisab vaid 14 sekundist, et kõik oluline kätte saada,» lisab endine CIAlane.

Ungari ja Hispaania uurivad CIA lende

Ungari valitsus avalikustas üleeile raporti, millest selgub, et Budapesti lennuväljal on CIA lennuk käinud kaks korda 2003. aasta augustis ja tänavu 5. oktoobril.

Oktoobri reisi puhul on tähelepanuväärne, et lennukompanii Devon Holding and Leasing lennuk seisis lennuväljal terve öö. Sealt ei väljunud aga ühtki inimest ning seda ei tangitud. Ungari võimude teatel oli lennukis kokku viis inimest.

Wayne Madseni sõnul maandus CIA lennuk viimati Amsterdami lennuväljal möödunud nädala reedel, suundudes Hollandist edasi Islandile.

Hispaania valitsus uurib CIA kasutuses olnud lennukite kümmet vahemaandumist Vahemeres asuvatel Baleaari saartel ajavahemikus 2004. aasta jaanuarist tänavu jaanuarini ja kümmet vahemaandumist Kanaaridel tänavu jaanuarist oktoobrini.

Need firmad sõidutavad vange

Lisaks Prescott Supportile kasutab CIA ka lennukompaniide Bayard Foreign Marketing, Crowell Aviation Technologies, Inc., Devon Holding and Leasing, Inc., Aviation Specialties, Inc., Keeler and Tate Management LLC, Rapid Air Trans Inc./ Rapid Air Transport Inc., Tepper Aviation, Inc., Stevens Express Leasing Inc. ja Premier Executive Transport Services, Inc. teeneid.

Allikas: Wayne Madsen Report

Tasumiseks helistage

Kõne tuleb teha 60 sekundi jooksul.
Hind: 3,00 €, Teenustasu 0,32 €
Kokku: 3,32 €

Maksumus lisatakse telefoniarvele või arvestatakse maha kõnekaardi ettemaksu jäägist.

Tasumiseks kinnita ost

Kinnitan ostu: 3,32 €

Maksumus lisatakse telefoniarvele või arvestatakse maha kõnekaardi ettemaksu jäägist.

Ost ebaõnnestus
Proovi uuesti

Päevapilet ostetud